JICA海外協力隊の世界日記

みやたかの太陽とガーナと、

4日目 in 10日間教育 (近似の罠)

今回はオームの計算の復習で先生方に4つの問題を解いてもらいました。ひっかけ問題を作ろうとも考えましたが、抜きうちで実施しましたので基本的なものにしました。電気が得意な人は一度解いてみて以下の記事を読んでみてください。
ちなみに本日の出席は9人中7人。


Today I imposed 4 calculation to the teachers as review of Ohm’s Law.
At first, I wanted to make trick questions, but I did not say anything about this test so I made a simple one to check their knowledge. If you are good at electronic, let’s try to solve following questions before reading this article. By the way, today 7 out of 9 teachers came my solar class.
------------

解答はQ1: 2A、Q2: 11.5V, 2.3Ω、Q3: 1.67A、Q4: 0.83A, 14.4Ωです。

Q1は100%皆正解していたのですが、問題が進むにつれて正解率が低下。
最後の問題では、正解率29%と先生であっても間違いが非常に多かったのが印象的でした。
そもそも数式がたてられない先生もいました。数式をたてても計算が間違っている先生もいました。二人の先生が正解でした。そして、この計算を間違った先生の回答を良く見ると、とある共通点がありました。計算の途中に近似値0.833が使われていたのです。


And the answers are Q1: 2A、Q2: 11.5V, 2.3Ohm、Q3: 1.67A、Q4: 0.83A, 14.4Ohm

All the teachers gave the right answer at Q1, but as they answered them to the end, they gradually mistook and finally the percentage of correct answer at Q4 was 29% even if they are in charge of electrical. It’s really shocking for me…
Actually, some teachers could not write an equation at Q4, other teachers mistook calculation and only 2 teachers answered correctly. When I checked their answer sheets, I found a thing in common. They used approximate value, 0.833 on the way to answer the question.
-----------

特に今回、抜き打ちだったこともあり先生方には電卓の使用を認めました。
今の時代、携帯電話には電卓機能が備わっており「電卓」はいつも手元にあると思っていいでしょう。
しかし今回、普通に計算すれば14.4Vと回答できるはずが、途中で電卓を使って近似したゆえに、本来の正解からずれてしまったのです。
そして先生もこのことに気づいていなかった模様。

この程度であれば実用上大きな間違いはありませんが、このような近似値を使いながら次、次と計算を続けていると最終的に答えがどんどんずれていってしまいます。
結果、設計上のミスにつながるため、先生方のこの計算途中の「電卓ぐせ」は正しておく必要があります。
明日は今日行ったこの計算の振り返りと太陽電池の一般情報を紹介予定。

明日こそ、全員参加してほしいものです。

I permitted them to use calculators at this time.
We always have calculators as mobile phones in the present era. If they had not used approximate on the way to do, they might have answered correctly, 14.4V. As they rounded the number 5/6 as 0.833, the answer became incorrect. They seemed not to notice this fact.
Now it has no practical problem only this degree when in use, but the answer gets off the point when we use approximate a lot on the process of solving equations. Eventually, this kind of mistake leads to errors in electrical design, so I have to rectify their behaviors.
Tomorrow, I will explain this fact to the teachers then introduce general information of solar system. I wish all of the teachers will come tomorrow.

SHARE

最新記事一覧

JICA海外協力隊サイト関連コンテンツ

  • 協力隊が挑む世界の課題

    隊員の現地での活動をご紹介します

  • JICA 海外協力隊の人とシゴト

    現地の活動・帰国後のキャリアをご紹介します

  • 世界へはばたけ!マンガで知る青年海外協力隊

    マンガで隊員の活動をご紹介します

TOPへ