JICA海外協力隊の世界日記

みやたかの太陽とガーナと、

5日目 in 10日間教育(初充電システム)

さて5日目、太陽電池の一般情報の紹介をプロジェクターで、と早朝準備していたら朝6時に停電がやってきた!
僕の赴任先では停電すると12時間は電気が来ません。
「あぁ、なんで今のタイミングで!今日の授業どうしよう!」
昨日の近似値の説明についてはホワイトボードに書けるとして、
ソーラーシステム情報の紹介はスライドが多くてプロジェクターがないとさすがに無理。

そんな時、ふと校内の自動車工学科の先生が昨日、ソーラーシステム授業のために、と持ってきてくれたバッテリーのことを思い出しました。

「外は晴れていることだし、ソーラー充電システムを組んでみるか。」
ということで、赴任先の学校で初のソーラー充電システムを立ち上げました。


This is the fifth day of 10 days education.
I prepared a presentation about solar system information for the class early in the morning today but we lost power at 6:00am.
Actually, the blackouts time around my workplace is 12 hours and the power comes back after the time.
“Why did it come on this time? I planned to use a projector today!! What should I do at the class today…?
I can write the review of yesterday’s class on the marker board but it’s impossible to show solar system information without projector due to the number of slideshow.

Suddenly I remembered the battery brought by a teacher of automobile department in my school yesterday for my solar system education.
“It's fine today, so it’s a good opportunity to organize solar charging system.”
I tried launching the first solar charging system at my school before the class started.
-------

今回のソーラー充電システムは、ソーラーパネル、充電コントローラー、バッテリーの3つで構成されています。

ソーラーパネルは校長のベンさんが、この一連の授業のためにと僕に貸してくれたもの。
もともとは井戸の自動くみ上げポンプ用の電力として友達に貸していたソーラーパネルを、「遂にその時がきたんだ。」の一言で返してもらいました。

充電コントローラーはネット上にあった回路図面を元に1つ作成。
ガーナには電子パーツが売っている店が首都アクラを含めいくつかあり、またジャンクパーツから電子パーツをとって使うことができます。
パーツ価格は日本とほぼ一緒か少し安い程度。
パーツを買った後アクラから戻り、教育のためにと自室ではんだ付けして作りました。
ちなみに充電コントローラーは太陽電池の電気を、バッテリーに充電できるよう調整する装置です。

バッテリーは既出の通り、自動車工学科から借りました。
おそらく使っていない車から外して取ってきたのでしょう。

あと、それぞれの機器をつなぐケーブルは使えそうなものを先生方と一緒に探しました。

そしてケーブルをソーラーパネル~充電コントローラー~バッテリーとつないで学校では初めての充電システム完成。

さっそく外にソーラーパネルを出して太陽に向けるとバッテリーの電圧が徐々に上がっていきました。
これはシステムが働いてバッテリーが充電されている証拠。


The system consists of three items; solar panel, charge controller and battery.

-Solar panel
Ben, he is both my counterpart and the school principal, let me use his 2 solar panels.
Originally, they were power source for an electrical pump at well and he let his friend, but he brought it back for me with a simple phrase on the phone, “The time is coming!”

-Charge controller
I made a charge controller by myself with some electronic components and an electrical diagram on the web.
We could buy those components at some electrical parts shop in the capital city, Accra and somewhere in Ghana and also get from junk device.
The prices of the components are almost same or a little bit cheaper than Japan.
After coming back from Accra, I made it by solder iron in my room.
The function of the charge controller is to adjust a certain voltage from solar panel for battery.

-Battery
It is described above; I got it from the automobile department and I guess it is taken from a useless car.

In addition, some teachers and I gathered useful cables for this charging system in my department building.
I connected solar panel, charge controller and battery with the cables and finally I organized the first small solar charging system here.
I took solar panel outside then exposed the front side of it to sunlight.
After the work, the voltage of the battery became higher and higher.
It's good evidence on the fact that the charging system works well.

----------

ということで本日は予定を変更し、
昨日問題になった「電卓使用における近似値使用の注意」(ちょっとつまらなそうだった)、とこの実験を行ったところ、
明らかにみんな実験の方に興味津々。ソーラーパネル、充電コントローラー、バッテリーを見ていろいろ質問してくれました。

こうして先生方が興味を持ってくれた今回の充電システムは、僕らのソーラーシステム実験の第一歩になりました。

まぁ明日こそは電気が来るでしょう。
・・・来ると希望。・・・お願いだから来て!

今日の出席者:8.5(先生7人+ゲスト1人+途中遅れて参加)+0.2(実験終了後終了間際参加)=8.7人で近似して約9人!


This is the reason why I could change the content, the solar information to an experiment of charging battery with solar system.
At first in the class, I explained the problem of using approximate brought by calculator on the way to solve equation (some teachers looked bored), then I showed this system to the teachers.
They gave me some interesting questions, looking and touching the system!

I thought they looked more interested in the charging system than the calculation, but it’s OK because the system could get them motivated.

This is “our” first step of solar system education in this school!
I think that the electricity will come at the class tomorrow...I hope ..I wish, please!!

Today’s attendance: 8.5 (7 teachers+ 1 guest and a half late-come teacher) + 0.2(the latest-come, the class almost finished) = 8.7, approximately 9!!

SHARE

最新記事一覧

JICA海外協力隊サイト関連コンテンツ

  • 協力隊が挑む世界の課題

    隊員の現地での活動をご紹介します

  • JICA 海外協力隊の人とシゴト

    現地の活動・帰国後のキャリアをご紹介します

  • 世界へはばたけ!マンガで知る青年海外協力隊

    マンガで隊員の活動をご紹介します

TOPへ