JICA海外協力隊の世界日記

みやたかの太陽とガーナと、

7日目 in 10日間教育(先生達との衝突)

7日目

今日は昨日の夜6時から停電。12時間後の朝6時になって電気が来ました。

朝は家で資料の準備をし、9時になったので学校へ。
先生達に軽くあいさつした後、パソコン部屋にこもり昨日の夜、停電でできなかった分の資料を作りました。
そんな中一人の電気科の先生が教室に入ってきました。
今日は授業を持っていないとのこと。
いろいろ僕のやっていることについて話しを聞いてきたので、昨日の試験の結果が一部の先生で良くなかったこと、
それは電卓の影響ではないかと考え今日は抜き打ちで分数計算のテストをさせる、と話をしました。
彼は僕の納得して後ろの席に行き、のんびりしていました。

今日の説明資料は太陽電池製造工程について。製造工程に関しての一般情報をインターネットから画像を拾ってまとめました。

そして今日の講義は3時13分から。みんな興味深く製造工程の説明を聞いてくれました。
(僕はもともと太陽電池工場で働いていましたが、会社の守秘義務がありますのでそこはもちろん伏せています)。

一連の製造工程の話が質問含め和気あいあいと終わった後に、いよいよ簡単な分数計算テストを抜き打ち実施。
ちなみに今回出す分数の試験問題はこちら。
最初の5問は電卓を使わずに解かせるウォームアップ、後の5問は昨日のオームの法則の試験の計算式をそのまま持ってきました。
果たして電卓なしでこれらの問題が解けるかどうか。


The seventh day

Last night, we could not use electricity from 6:00pm.
12 hours later, the electricity came back in my house.

Since that time, I had started to prepare a slide show for the solar class.
At 9:00 am, I went to school and greeted the teachers in my department.
After that, I shut myself up to concentrate on the preparation at the computer room, my solar class room because I didn't finish that work by commute time.
At that time, one electronic teacher entered my class room.
He talked me he didn't have class today.
He wanted to find out what I did there, so I explained the fact that the some teachers did not get good score and I would impose them some fractions test without notification because I wondered if the bad result was connected with using calculators.
It looked like that he understood what I said, then he sat in the seat at the back and made himself at home.

Today I planned to show them about the basic process of solar panel production.
I summarized that information with some production line photos posted on the web.

I started the class at 3:13pm, and they became interested in the solar cell process.
(I worked for a solar panel company when I was in Japan, so I hided the ex-company's technology because of the NDA.)

After I introduced the process information with good questions, finally I gave them the fraction test.
The fraction test was following on a marker board.
The first five questions are warming-up test to get them figure out without calculator, and the next five ones are the same equation derived from the last Ohm's Law test to find out whether they could answer without calculators.
-----------

すると、予想外の事態が。
ある先生から「なんで太陽電池のことを聞きに来たのにこんな試験を受けにゃいかんのだ、しかも授業後で疲れているのに!」と。
そして、その先生は「4時だ、終わりだろ」といって帰っていきました。
また別の先生は「別に近似値だっていいだろ、実用に関して大きな影響はない。なんでそんなにこだわるの」といって帰っていきました。

それを聞いて、しょげていると午前中に後ろにいた彼が話してくれた。
「タカ、あれは失敗だよ。初めに計算問題の目的を話しておくべきだ。
でなければ先生がなぜあの問題を解くのか理解できない。
回路の練習問題とシステムの関係は理解できる。
そう、計算に関しては彼らにとっては遠い昔に理解していた話なんだ。
今更計算問題をやる理由なんてわからないだろう。
もちろん僕は朝、君から計算問題について聞いたからわかっている。
明日は初めにその計算問題の意図についてちゃんと話した方がいいよ。」

聞いててどんどん落ち込んでいったので、うろ覚えですが確かこんな感じ。


ただ、初めに計算問題の意図を話してしまうと彼らは皆、やっきになって電卓を使わなかっただろう。
実際、今回のテストで途中から電卓を使った先生がいたため、これは仕方がなかったこと。
そして気づいたことが。
テスト中、巡回してみていたところ電卓なしで分数計算の仕方があっている人もいる。
そんな彼らならきっと正しい知識を生徒達に教えることができる。

もともとは電卓で小数のケタを多くとって計算させることが落としどころだと考えていたが、
結果を見る限り、普通に先生方はその考えに至ることができるだろう。

だからこそ、僕がその考えじゃいけない。

教育水準を下げるのは簡単だけど、そこからレベルを上げることは難しい。
ましてここは発展途上国。
僕が日本に帰ったら後、学校の教育レベルが簡単に上がることはないだろう。
結局最初にできる限り水準をあげておかないといけない。
となれば僕が先生の考える同じレベルでいいよと言ってはダメだ。と再認識。

この件で先生達と衝突が起こるのは仕方がない。
でも計算において小数に丸めず分数で計算していくことは数学的に、そして教育的にも正しいことをなんだから、それを明日きちっと説明しよう。
そう決心しました。


however, some problems were happened beyond my expectations.
One of the teachers became angry and grumbled,
"Why do we have to solve these questions instead of solar? We are very tired because of school works."
He continued, "Now it is 4:00pm we can close!" and went back their house.
The other teacher criticized me so I explained my real intention, and he asked me "It's not a big error in usual to use decimals instead of fractions. Why do you feel so serious, hah?"

After he left the class, the teacher, I told my intention in the morning, comforted me,
"Your behavior was not good, Taka. You should have told them your intention of that test.
This is the reason why they could not understand your behavior.
They understood the relationship between Ohm's law test and solar system design.
They understood how to solve the fraction calculation a long time ago.
It's obvious that they could not get your intention of the fractions test.
I understood yours because I heard from you in the morning.
You should talk them about your intention at first tomorrow."

I felt down through their talk…

However, if I had talked my intention before the test started, all of them would not have used calculator.
Actually a few teacher used calculator from the middle of the test.
In addition, I found the good fact that some teachers answered all questions correctly without calculator.
I thought those teachers have ability to teach students undoubtedly regarding mathematic at their future solar class.

Originally, I wanted to reach a compromise that allow them to use calculator and round to a few more decimal place to come close to the correct answer, but they must agree with this idea definitely.

Therefore, I should change my mind.

It's easy to lower the status of education, on the other hand, it's difficult to higher it.
Moreover, here is developing country, Ghana.
It is difficult for them to raise their education level after I go back Japan.
I have to raise their level as much as I could in Ghana so I should not stand in their ideal idea, I recognized.

It is natural to occur conflict between teachers and I, but it's correct both in mathematics and education to calculate fractions without changing round decimals.
I decided to explain it and persuade them tomorrow.

SHARE

最新記事一覧

JICA海外協力隊サイト関連コンテンツ

  • 協力隊が挑む世界の課題

    隊員の現地での活動をご紹介します

  • JICA 海外協力隊の人とシゴト

    現地の活動・帰国後のキャリアをご紹介します

  • 世界へはばたけ!マンガで知る青年海外協力隊

    マンガで隊員の活動をご紹介します

TOPへ