JICA海外協力隊の世界日記

みやたかの太陽とガーナと、

8日目 in 10日間教育(先生達への説得と和解)

8日目。

電気が来るであろう朝6時を昨日に引き続き待つ。真っ暗な中資料をまとめると目が痛くなってしまうのでとにかく電気を待つしかない。
深夜2時に起きる、3時に起きる、偶然電気来ないかな、やっぱり来ないか。早くまとめたいのにとワクワクしてしまい眠れない。
そして6時、まだ来ない。「何で?」。でもとにかく待つしかない。
6時13分。電気は予定より13分遅れてやってきた。

早速、朝から昨日の先生方の計算テスト答案を採点し、資料まとめに取り掛かりました。
昨日の試験中、電卓は彼が使っていて、そして、この算数の問題はオームの法則テストの一昨日出した、この問題に対応していて、、。
と部屋に籠っていろいろまとめていたら、何やら外で「タカ!」と呼ぶ声が。

気づくと、昼近い11時半。朝飯食わず集中し5.5時間。
近所に住む同僚がわざわざ呼びに来てくれました。電話かなにかするべきでしたね。

因みに、文書をまとめている際にできてしまった副産物が写真の電気科の先生の計算ランキング。
このグラフは横軸に分数計算テストの正答率、縦軸にオームの法則テストの正答率をプロットしグラフ化したもの。
まさか、ここまでうまくわかれるとは正直びっくり。でもこのグラフと先生方の態度を比較すると納得がいきます。
授業中質問してくる人はこの上位A,B,Cの3人が多いということ。やっぱりある程度知識があるからこそなんだろうな、と思ったり。

学校到着後、この電卓使用の是非についてまとめた資料を学校の事務所で印刷し、校長に提出。
彼は一通り読んだ後、一言。
「はい、たかさんは正しいですよ。算数の基礎はとても大事。ありがとう。」
そんな彼の感謝に嬉しくなり、自信を持って教室へ。


The eighth day

I was waiting for electricity because my eye would become tired if I typed a document in the dark.
I woke up at 2:00am, 3:00am... I hoped the electricity came back at that time but it's in vain... I was so excited that I couldn't sleep well.
At last, it became 6:00am, still the electricity did not come. "Why???" I was worried but the only thing I could do is wait.
At 6:13 am., the electricity was late for my house.

Thanks for the electricity, I could start to mark calculation test and compose a document.
"I saw that person using a calculator and this fraction question was derived from that Ohm's Law question and…"
I had concentrated on my work until I heard someone calling me "Taka!!" outside.

It's 11:30am, OMG! I kept working in 5.5 hour without any food!
Some my colleagues living near my house took the trouble to come and call me.
I should have phoned them or done something in the morning.

By the way, I made up a rank table of teachers in the electrical department by chance as a by-product.
Look at the above graph, it shows the correlation among 2 tests.
I was really surprised at this data because samples were spread well and it was my first time to rank in this school.
This rank made sense to me comparing to their attitude in the solar class.
The high rank people A,B and C often ask me some questions of solar system. I thought they could ask questions because of their good abilities.

After arriving at the school, I printed out this document at office, and then submitted to principal, BEN by hand.
He took a glance at my whole document and replied me
"Yes, you are right, Taka. Basic mathematic is very important. Arigato-".
I felt happy by his gratitude and went to the class room with strong confident.
--------------

さて、教室で準備をしていると、数人の生徒たちが遊びに来たので、
彼らにソーラーシステムの話をしつつ授業開始の3時まで待ちました。
そのうちの1人にホワイトボードに残っていたオームの法則テストの計算に挑戦してもらいましたが、途中電卓を使ったせいで写真のような変な答えになってしましました。
やはり、生徒の教育のためにも電卓に関して何とかしないといけないと感じました。

When I prepared at the classroom, some student entered simply for entertainment.
They became interested in the Ohm's Law test written on marker board.
I asked one of them to try answering those questions, but due to the calculator and lack of his calculate ability, he reached the wrong answer.
I should change the teacher's mind for students and this school.
----------

今日は30分短縮授業で、分数計算問題を出した意図を説明しなかったことを最初に謝り(まぁもともと意図は説明できないから謝るしかないわけです。)
一昨日のオームの法則の試験解答をし、そして作った文書「電子科における電卓使用の是非について」の説明をしました。
文書の中で、最後にこう締めました。

「僕の意見としては、先生方は生徒に計算の途中ではなく最後に電卓の使用を認めるべきです。
確かに計算途中に10/12の代わりに0.833、12/36の代わりに0.33を使っても実際小さな誤差でしかありません。
しかし考えてみてください。
この学校で間違った算数を学んだ学生が卒業後大学や企業に行ったら、
そこでの研究や仕事で恥をかくことになるでしょう。
まして先進国ならなおさらです。
太陽電池教育はガーナの工業高校では初めてのこと。
先生方には高い教育水準のモデルとして太陽電池授業を考えてほしいのです。」

すると、昨日小数点のケタを多く取ればいいじゃないか、と文句をいった彼もニコっと笑い
「確かにガーナでも小学校では電卓使っちゃだめというよね」と納得していました。
そんな彼をオームの法則、分数テストの取得スコアで見ると一番上のグラフのA~Cに入る上位達成者。
彼も先生の中での自分の計算優位性が明確になって上機嫌だったのかもしれません。


下の方のレベルの先生方に関してはダメと思っているわけではありません。
誰にでも弱点はあります。計算に関しては今後徐々に良くしていくとして、彼らの他の才能を見抜けばいいのです。
ちなみに昨日「疲れているのにこんな計算!」と文句を言った彼、分数の計算問題は50%の正答率。
それなら解いている時に疲れるよねと改めて納得。仕方なし。

まぁ、その辺については今後ポジティブに考えていくとして、
来週の2日間は今週の計算の集大成ということで学校で実施したい教育とそれに伴う消費電力を考えてもらう予定です。
ちなみに今日の出席者は9人中6人。

計算が得意な人もそうでない人も、来週は皆でいろんな意見を出し合えるといいなぁ。


At first the class started, I made an apology for the last fraction test imposed without any explanation of my intention,
then checked the correct answer of the last Ohm's law test.
Finally, I gave them the document I wrote, "Calculators are good or not for calculating in electrical class"

At end of the chapter, I closed with these sentences.
I read them in front of the teachers.

"In my opinion, teachers should permit students to use calculator at the end of equation, not on the way.
On the way to get answer, using decimal numbers, like 0.833 instead of 10/12, 0.33 instead of 12/36 helped by calculator, are small errors in actual use,
but imagine, after some students learn solar system with incorrect mathematic in this school and go to college or company,
they will be embarrassed when they research or work there, especially in developed country.

I wish you teachers will arrange this solar education as a highly educated model case in Ghana
because it's first solar system education in the Ghanaian technical school."

After I read, the teacher who talked me yesterday ,like "it's not a big error to use decimals.." smiled and said" Using calculator is banned in elementary school in Ghana."
Actually, he got higher status in the test. It means he is one of the best teachers so he might be in high spirit.

I have never thought that the teachers in lower status are bad.
Everyone has own weak points.
I should improve their mathematic abilities and find other good points of them.
By the way, the teacher who said to me "We are very tired" got 50% points of the both tests.
I understood his ability..Uh..

I will think positively this problem and
next week I want the teachers to imagine their solar education in this school and calculate the consumption of the electricity.
Today, 6 teachers out of 9 attended my class.

I wish all the teachers will give me questions!

SHARE

最新記事一覧

JICA海外協力隊サイト関連コンテンツ

  • 協力隊が挑む世界の課題

    隊員の現地での活動をご紹介します

  • JICA 海外協力隊の人とシゴト

    現地の活動・帰国後のキャリアをご紹介します

  • 世界へはばたけ!マンガで知る青年海外協力隊

    マンガで隊員の活動をご紹介します

TOPへ