JICA海外協力隊の世界日記

みやたかの太陽とガーナと、

第2の大都市クマシで打ち合わせ。

今日はクマシポリテクニックにて太陽光発電技術について打ち合わせ。
クマシというのはインターネットで調べてもらえばわかりますが、アクラに次いでガーナ第2の大都市です。
人口はおよそ150万人。
ちなみに僕の赴任先からは乗り合いバスで約4時間のところにあります。
街はとても大きく活気がありました。


Today I visited Kumasi Polytechnic to have a meeting about solar energy education.
Speaking of Kumasi, it's the second biggest city in Ghana and 1.5million people are living there (you can see detail information on wiki).
By the way, from my town to Kumasi, it is about 4 hours by bus. The central town in Kumasi is big and energetic with many people.
----------


なおポリテクニックというのはポリ(多数)テクニック(技術)ということで。日本語で訳すなら技術短期大学といったところ。
僕は昨年12月に1度訪れているので3ヶ月ぶりの来訪となります。
訪問先の相手はソーラースペシャリストのAddoさん、とても親切で話好きな方です。


Actually, I visited there last December so it's my second visit.
This is Mr.Addo, a solar energy specialist.He is a very kind and talkative man.
-----------

さて、今回話し合った内容の1つに、太陽電池を用いた学生の興味を引く「実験」があります。
太陽電池の電流、電圧の挙動はちょっと複雑ですが、いまやインターネットで調べれば電流-電圧関係のグラフとその説明は山ほど出てきます。
先月の先生方への太陽電池教育では電流計、電圧計を用いて太陽電池の測定をし、先生方に電流-電圧のグラフを描いてもらいました。
「実験すれば理解が進むだろう」と思って行ったのですが、この実験の受けはいまいちでした。

だいたい理由は分かっています。大きく2つあります。
1つは、先生方にとっては太陽電池システムをどうやったら使えるか、お金になるかに興味を持っており、基本的な太陽電池自体の挙動はさして気にしていないということ。

ただ教育ともなればこの太陽電池の基本挙動を無視してはいけないのです。
なぜなら"200Wの太陽電池"とあれば、晴れた日に外に置いておけば、いつでも200W発電すると思っている先生が少なからずいて、これはその人たちが太陽電池の基礎を知らないからです。


もう1つは、このグラフの実験が先生方にとって面白くなかったということ。
結局、表示されたの数値をノートにとることがメインになってしまいました。
ガーナの学生さんに太陽電池の挙動をどう理解させるか…。

そんな教育についての話や学校に導入を考えている小規模ソーラーシステムの購入先についての話、また新たに来月配属されるJICAボランティアの話もしてきました。
Addoさん達も日本人ボランティアが来て技術を指導してくれることを楽しみにしています。何かの機会に活動でコラボレーションしたいものです。


At this time, one of the topics in this meeting is about solar panel experiment to keep students motivated.
The characteristic between current and voltage in solar cell is a little bit complicated, but now we can get that panel information a lot on the web.

Last month, in the first education series for teachers, I imposed them to draw I-V curve with Ammeter, Voltmeter, variable resister and a small solar panel.
I was thinking, "They must understand the characteristic through this experiment.", but it looked boring for them.

I found out the reason roughly. There are 2 main reasons.

1.They were more interested in the way to organize a solar energy system, than the basic characteristics of solar panel.

However, we should not ignore the basic in education because some teachers imagine that "200W" solar panel can generate 200W every time in the day time due to lack of basic knowledge of solar cell.

2.The experiment of drawing IV curve is boring for teachers.

Eventually, the main work of this experiment was to take a note of voltage and current values.
Therefore, we have to consider how to help students understand characteristics of solar panel.
They have less technical knowledge than teachers, so we should consider how to teach solar energy system to students.

We talked about that kind of problem and new volunteer who would join Kumasi Polytechnic.
He was looking foward to meeting new Japanese volunteer. I wish we will work together if we have the chance.

SHARE

最新記事一覧

JICA海外協力隊サイト関連コンテンツ

  • 協力隊が挑む世界の課題

    隊員の現地での活動をご紹介します

  • JICA 海外協力隊の人とシゴト

    現地の活動・帰国後のキャリアをご紹介します

  • 世界へはばたけ!マンガで知る青年海外協力隊

    マンガで隊員の活動をご紹介します

TOPへ